Tweede seizoenshelft Porsche Carrera Cup Benelux start in Assen

4 augustus 2022  

Tijdens de Jack’s Racing Day op het TT-Circuit Assen – na de Formule 1-Grand Prix het grootste autosportspektakel van Nederland – mag de Porsche Carrera Cup Benelux natuurlijk niet ontbreken. Zo begint dit weekeinde (5-7 augustus) dan ook de tweede helft van het seizoen in de snelste merkencup van de Benelux op het beroemde circuit in Drenthe. Als altijd zullen de tribunes weer vol zijn, zodat de tienduizenden toeschouwers kunnen genieten van prachtige Porsche-raceactie.

De Brit Harry King, uitkomend voor het Brits-Nederlandse team Parker Revs Motorsport, komt als leider in de tussenstand naar Assen. Hij heeft een totaal van 148 punten en heeft daarmee 34 punten voorsprong op de Belg Glen Van Parijs (NGT Racing), die op zijn beurt wordt gevolgd door diens landgenoten Ghislain Cordeel (Team GP Elite, 87 punten) en Sam Dejonghe (#TeamPGZ by RedAnt Racing, 72 punten). De best geplaatste Nederlander in de tussenstand is Xavier Maassen (#TeamPGZ by RedAnt Racing) op de zesde positie. Maassen had in de tot dusver verreden races enkele malen pech, maar wil met name in Assen goed voor de dag komen, niet in de laatste plaats omdat evenementsponsor Jack’s Casino’s ook zijn persoonlijke sponsor is.

In het Pro-Am-klassement staat de Belg Jan Lauryssen (Q1 Trackracing) met 145 punten bovenaan, vóór zijn landgenoten Didier Glorieux (Speedlover, 101 punten) en Tom Boonen (#TeamPGZ by RedAnt Racing, 90 punten). In de Am-rangschikking leidt de Fransman Sébastien Lajoux (DUWO Racing, 125 punten), gevolgd door de Belg Stijn Lowette (NGT Racing, 101 punten) en de Andorrees Joan Vinyes (Bapro Motorsport, 79 punten)

Lucas van Eijndhoven: “Met Porsche te mogen racen is een droom die uitkomt”

De Porsche Carrera Cup Benelux kent ook een rookie-klassement, waarin de Nederlandse rijder Lucas van Eijndhoven – uitkomend voor JW Raceservice – bovenaan staat. De 20-jarige rijder uit Oisterwijk, in het dagelijks leven student bedrijfskunde in Eindhoven, neemt dit jaar voor het eerst deel aan de Porsche Carrera Cup Benelux, nadat hij vorig jaar al ervaring opdeed in de Porsche Sprint Trophy Benelux. “De passie voor Porsche zit bij ons in de familie”, vertelt hij. “Mijn vader was altijd al gefascineerd door Porsche en zo kwamen mijn broer en ik uiteindelijk in de autosport met Porsche terecht. Met Porsche te mogen en te kunnen racen is fantastisch, een droom die uitkomt!”

Van Eijndhoven volgt in de voetsporen van zijn ruim twee jaar oudere broer Huub, die vorig jaar tot de ontdekkingen in de Porsche Carrera Cup Benelux behoorde en dit seizoen zijn carrière in de Duitse Porsche Carrera Cup voortzet. Evenals vorig jaar voor Huub van Eijndhoven zet JW Raceservice van Jochem van der Wiel ook de 911 GT3 Cup voor Lucas van Eijndhoven in de Porsche Carrera Cup Benelux in. “Huub helpt me natuurlijk veel met zijn ervaring, we hebben heel veel contact”, aldus de jongere van de “Racing Brothers Van Eijndhoven”, zoals op hun website vaneijndhoven.org te lezen valt. Daarnaast noemt Van Eijndhoven de ondersteuning door Willem van Kleef, die als ‘mental coach’ onder andere ook een belangrijke bijdrage levert aan de resultaten van de rijders van Team GP Elite, onder wie tweevoudig Supercup- en Duits Carrera Cup-kampioen Larry ten Voorde.

Data-analyse in de ‘Talent Pool’ belangrijk aspect om sneller te worden

Als nieuwkomer in de Porsche Carrera Cup Benelux is Lucas van Eijndhoven ook één van de vier rijders in de ‘Talent Pool’ van dit jaar. “Daardoor krijgen we begeleiding van Dirk Werner, oud-fabriekscoureur van Porsche, die zijn ervaringen deelt en ons daarmee echt verder helpt. Een belangrijk aspect is daarbij de data-analyse, waarbij we ook altijd de data van de snelste rijder uit de ‘Talent Pool’ kunnen zien. In de regel is dat Harry King, en dat helpt ons ook weer om sneller te worden.”

Van Eijndhoven kijkt uit naar de races van komend weekeinde op het TT-Circuit Assen. “Het is een cool circuit met mooie passages. Ik heb er nog niet zo heel veel zelf gereden, maar wel heel wat ronden op de simulator. Mooi dat we tijdens zo’n groot evenement met veel publiek rijden, dat geeft altijd een ander gevoel als de tribunes goed vol zitten. De laatste keer op Zandvoort had ik veel pech, hopelijk gaat dat nu in Assen beter!” Op vrijdag 5 augustus staan er van 10.36 tot 11.16 uur en van 15.13 tot 15.53 uur twee vrije trainingen op het programma. Op zaterdag 6 augustus is er van 10.01 tot 10.36 uur de kwalificatie, gevolgd door de eerste race van 14.59 tot 15.34 uur. Op zondag 7 augustus wordt de tweede race verreden van 11.52 tot 12.27 uur.