ZANDSTORM

15 januari 2020  

Becx baalt van stilgelegde etappe maar toont zeker begrip voor de situatie.
Vandaag stond het eerste deel van de marathon-etappe gepland. Na een proef van 534km zouden de coureurs in het bivak geen assistentie van monteurs mogen krijgen om daarna morgen het tweede deel van de rit te rijden. Helaas kon men de proef niet afmaken. De etappe werd namelijk na 345 km door de organisatie vanwege veiligheidsredenen stilgelegd. Maar daarover later meer….

De dag startte lekker voor Michiel Becx en hij stuurde zijn truck over vele lage duintjes. Toch werd het af en toe vanwege de diepe afstapjes nog gevaarlijk. Het eerste deel van de rit was 220km, daarna volgde de neutralisatie van 120km asfalt naar het volgende deel van de proef. De team De Rooy collega Albert Llovera stond in het tweede deel van de proef na 50km met een kapotte turbo en de snelle assistentie kon weer aan de bak. De topmonteur aan boord bij Michiel, Bernard der Kinderen, klaarde de klus in 20 minuten waardoor het tijdsverlies voor “team Becx” beperkt bleef.  Daarna konden ze in hun Iveco Trakker lekker gas geven waarbij ze en passant de truck van Jan van de Laar weer inhaalden.
Helaas kregen de coureurs bij het uitkomen van de tweede proef van de organisatie te horen dat ze niet verder mochten rijden. De rally werd stil gelegd vanwege de vele zandstormen die de vervolgroute, met daarin heel veel zware en hoge zandduinen, teisterden. Op zich was dat natuurlijk gruwelijk balen, maar ook Michiel begreep de ernst van de zaak: De veiligheid van coureurs en officials staat altijd op de eerste plaats.

De verschillende teams gingen daarna op een relatief rustig tempo richting het marathonbivak en daar aangekomen begon hun voorbereiding voor het tweede deel morgen (16-1). Dan gaan de deelnemers weer terug naar Haradh (379km). We hopen dat de weersomstandigheden hen dan beter gezind zullen zijn