Onvergetelijke ervaring voor Rallysport Utrecht

20 augustus 2018  

Afgelopen weekend werd in het Duitse Saarland, met als thuisbasis de Bostalsee, de ADAC Rallye Deutschland verreden. Naast het feit dat deze wedstrijd meetelt voor het wereldkampioenschap rally, telt deze wedstrijd ook mee voor de Duitse ADAC Opel Rallye Cup. Het team van Rallysport Utrecht strijdt dit seizoen mee in deze cup en stond dus met twee auto’s ingeschreven voor deze wedstrijd, die een grote internationale belangstelling, van zowel publiek als media, geniet.

Hoewel de wedstrijd op donderdagavond van start ging, reisden beide equipes reeds op maandagmorgen naar het Saarland af. De dinsdag en woensdag stonden in het teken van de verkenningen. Aangezien de totale lengte van de wedstrijd bijna 1222 kilometer bedroeg, zaten de mannen, verdeeld over de twee dagen, ruim 20 uur in de auto om de o zo belangrijke pace notes, voor de ruim 325 kilometers die op snelheid moeten worden afgelegd, goed op papier te krijgen. Hoe beter de pace notes zijn, des te sneller kan de rijder de klassementsproef afwerken. Daarmee zijn deze pace notes van essentieel belang.

Het serviceteam was inmiddels met de Opel Adam voor beide equipes op het servicepark bij de Bostalsee gearriveerd. De beide auto’s werden klaargemaakt voor de start op donderdagavond. De equipe Martin Menzing en Peter van Teunenbroek kregen startnummer 205 toebedeeld, terwijl Ernst Kranenburg en Wouter de Klerk het startnummer 206 op hun Opel Adam dienden te plakken. Het totale startveld van deze cup kende 20 deelnemers.

Voor de ADAC Opel Rally Cup was de ADAC Rallye Deutschland feitelijk in twee wedstrijden opgesplitst. De ene wedstrijd gold de donderdag en de vrijdag, terwijl de tweede wedstrijd over de zaterdag en zondag werd gehouden. Aangezien deze cup voor een flink deel van de deelnemers als springplank naar een toekomst als professioneel rallyrijder wordt gezien, hadden rijders Martin Menzing en Ernst Kranenburg een enigszins behouden inschatting van hun eindklassering. Ernst zou een plaats in de Top-10 moeten kunnen pakken, terwijl Martin zich rond de 15e plaats had ingeschat. Voor de eerste wedstrijd leek dat inderdaad een juiste inschatting. Ernst en Wouter klasseerden als elfde, terwijl Martin en Peter als 14e eindigden. De tweede wedstrijd eindigde voor Martin en Peter op een verrassende negende plaats. Pech bleek er voor Ernst en Wouter waardoor zij zich niet klasseerden, ondanks een veelbelovende achtste plaats op zaterdag.

“Ernst kreeg op zaterdag problemen met zijn remmen,” legt Martin uit. “Dat leek opgelost toen de auto ‘s avonds in het Parc Fermé, na de laatste service, werd geparkeerd. Op zondagmorgen bleek bij controle dat de remmen toch niet goed functioneerden. Van start gaan zonder remmen is natuurlijk geen optie en dus moesten Ernst en Wouter de strijd staken.” Martin en Peter konden gelukkig normaal van start voor de laatste twee proeven.

Ondanks het uitvallen van Ernst en Wouter is het voor beide equipes een enorme ervaring geweest om dit grote internationale evenement van binnenuit mee hebben kunnen maken. “Het is een uitputtingsslag voor mens en machine. We hebben laten zien dat wij als team ons mannetje staan en kijken moe maar voldaan op dit enerverende weekend terug,” besluit Martin Menzing