BAJA Deutschland 2017

10 oktober 2017  

Van 6 tot 8 Oktober werd er in de bruinkoolmijn in de buurt van Leipzig de BAJA Deutsland verreden.
Na de keurig op donderdag waar bij de motoren en auto`s side by side en de trucks grondig werden gekeurd, En werden ze ook voorzien van een transponder.
Dit voor de live tracking en de tijden. Op vrijdag waren er twee kp`s een kleine de proloog van 8 km die werd gestart om 11:00. Voor de start was er om 9:00 de rijders briefing hier werden de laatste gewijzigde punten vermeld.
Om de eerste foto`s te maken van de BAJA Deutschland ben ik afgedaald in de mijn om daar een plekje te zoeken. zo te zien in de mijn zou het zwaar worden door de vele regenval van de laatste dagen was het zeer nat. na de finish van KP 1 was het bij de motoren de Hollander Edwin Straver die op plek 1 stond gevolgd door de Duitser Janiko Naber en derde de italiaan Chritian Pastori. Bij de side by side ging er Joost Hofmans met Mark van der Spank als een haas vandoor en klokte er de snelste tijd neer met hun Yamaha XYZ 1000R, Bij de doorkomst van de heren moesten we een poosje wacht voor nummer twee voorbij kwam. het leek wel of de  Hollanders red bull hadden gehad wat een gat hadden deze geslagen, Aan het einde van de proef was het nog 25  seconden die ze hadden op Rosenloecher- Muench. De derde plaats was er voor het team dat daar weer 8 seconde achter zat Schaefer – Schoenbrunn. Bij de Auto`s waren er twee toppers van de afgelopen jaren er niet bij Schoolderman van 4×4 Ermelo en Stensky. Dus voor het team Aarts twee topper minder wat niet inhoud dat je wint je moet heel over de streep komen. hier was de eerst die over de meet kwam Alex Cole met Emma Osman gevolgd door Hofstra – Boersma. En de derde die over de streep gingen waren mannen van het EB rally team Eelco bekker – Sijbrand Booij. Na de proloog konden de teams alles na kijken voor de etappe die de meesten spannend vonden. Niet allen het rijden in het donker maar ook de massa start, Hier wat  het meteen het waterloo voor Will Schouten bij de start in een water gat gereden en aangezien de auto niet op water loopt wat het dus over en uit voor de man van Schouten zeefdruk. Ook van der Spank had een probleem met zijn bril en heeft zodoende 80 km zonder bril gereden. Het zou hier niet bij blijven er zouden er nog meer gaan. Zo zouden Joosten en Beelen niet de avond etappe uit rijden de Mitsubishi PX 33. Met allen een tweede versnelling gaat dat niet lukken en als je dan ook nog de pook los in de hand hebt is dat ook niet goed. Ook Dave Klaasen met Tessa Rooth waren aan het einde van de dag niet rijdend over de finish gekomen. Ze zijn door onze zuiderburen met de Suzuki over de finish getrokken 700meter voor de lijn weigerde de auto nog medewerking en hield het voor gezien. Later bleek dat er tijdens deze etappe de aandrijfas de carterpan raakte bij het inveren, met als gevolg een klein gaatje erin waardoor er de olie uitliep en vervolgens de drijfstang door het onderblok is gekomen. Weer een topper minder in de wedstrijd. Zo zie je op zaterdagmorgen Twee trucks wegrijden van het camp met drie wagen erin. Zaterdag Kp 3 op het programma de start van de motoren was om 7:00 gevolgd door de auto om 13:00. Deze morgen stond de Ginaf van het RIWALD Team er weer klaar voor. Na lang sleutelen en het pas maken van het luchtfilter dat de avond er voor in brand had gestaan, Er moest eerst een filter worden opgehaald bij een Daf dealer in Leipzig. Dit was niet de juiste maar bij dit team werd het gewoon opgelost en waren ze klaar voor de volgende dag. Bij de motoren was het de Duitser Janiko Naber  die de winst pakte in een tijd van 1 uur 59 . Gevolgd door Beat Juen en op de derde plaats  Christian Pasori. Beste Nederlander was Jonathan. De rijders hadden een pittige dag voor de boeg met zware modder paden. Maar de meesten hebben deze kp weer overleefd. Bij de side by side waren nu niet Hofmans met van der Spank de snelsten. Maar vijf minuten sneller waren de Duitsers Andreas Rosenloecher met Sebastian Muench. op de derde plaats waren de heren  Nehmeyer – Hoeh- Zand binnen. Voor de start van de proef waren de rijders van de auto`s van plan om met het mes tussen de tanden van start te gaan, Nu wilden de meesten de moeilijk avond etappe van de dag ervoor goed maken.  Dit  gold niet voor Herman Schaeks deze had zijn koeler kapot gereden en wat het einde BAJA voor hun.Dat beloofde een mooi strijd te worden tussen de outsider Hofstra en Aarts. Hofstra rijden met een  Range Rover Defender en Aarts met een Bowler Wildcat. Deze dag weer plekjes gezocht onder in de mijn hier weer een zwaar water gat gevonden. de meesten hadden het de eerste ronde al zwaar om er door te komen om dan maar niet aan de laatste ronde te denken. Na onze zuiderburen ging het niet meer van een leien dakje. Nadat Jeffrey Derycke met Anouk Vandenberghe door de blubber waren gekomen en net op het droge waren ploften er een harde knal onder de Suzuki Samurai. Het team was snel uit de auto waar veel rook uit kwam. dit bleek te zijn veroorzaakt door een grote slok water. Iets wat mij ook bijna overkwam tijdens het lopen naar het pechgeval glij je uit en blijf vervolgens met je voet achter en tak hangen, Gevolg de camera een paar meter verder in de modder zelf een pijnlijk knie en duim aan overgehouden. Na het voorval gewoon doorgaan en nu zag in mijn beeldscherm barsten. Hopelijk was er geen schade binnen in het toestel en gebroken spiegel of de lens. Later in het Hotel bleek dat alles binnen nog hel was du alleen de barstjes in het beeldscherm. dus geluk gehad wel de knie twee keer zo dik. dus kijken hoe we de laatste dag zouden door komen. Dit zouden ook diverse teams denken, Het team dat dit jaar voor het eerst aan de start stonden van het NK off road series Interflame / De Snackerij offroad racingteam, Zouden de dag niet uitrijden zonder koppeling gaat dat niet lukken. Ook vader en zoon van Es zouden liever anders over de streep komen dan op de afsleepdiest, Wiel afgebroken en de dynamo stuk dus werk aan de winkel voor de esjes. Na een lange dag waren we toe aan een goede nachtrust en kunnen we ons weer opladen voor dag 3. Tijdens het ontbijt was er al een mooie stemming onze Max was tweede geworden in Japan bij de GP F1. Bij aankomst in de mijn waren de motoren al bezig voor hen laatste etappe, En aan de rijders te zien was het zwaar ze vlogen alle kanten op van vermoeidheid. Dit zou later wel duidelijk worden waarom. Tijdens de pauze  waren de meesten weer klaar voor de laatste etappe maar bij het afdalen naar de tankstop in de mijn kwamen er auto`s terug van de start en dit bleef maar doorgaan. Geen goed teken in mijn ogen bij na vraag aan een paar rijders  bleek dat de start was opgeschoven naar twee uur. dus even de auto in en een tukje doen en om half twee weer naar beneden om een plekje te zoeken. Jammer genoeg kregen we bericht dat het door het weer niet meer mogelijk was om een veilige wedstrijd te rijden. Dit was een domper op een mooie wedstrijd. De boel ingepakt en een dag eerder naar huis op zondag geen trucks op de weg dus mooi rustig, En met weer een mooie wedstrijd die we op de foto`s hebben vastgelegd  naar huis gereden.

De uitslag van de BAJA Deutschland

Motoren
1  Janiko Naber
2 Beat Juen
3 Edwin Straver

Quad`s

1 Sven Luehring – lindau
2 Franz Heyer
3 Harm lolkema

Side by side

1 Joost Hofmans – Mark van der Spank
2 Andreas Rosenloecher – Sebastian Muench
3 Bernd Nehmeyer – Daniel Hoeh- Zand

Auto`s

1 Rients Hofstra – Evert Boersma
2 Rick Aarts – Nienke Aarts
3 Anthony van Liefland – Clemens Raymond

Trucks

1  Tilo Sueptitz – Rene Steinbach – Lars Hiller
2 Robert Striebe – Katja Wunsch – Michael Braeunlich
3 Kay Messener – Nico Huth – Nino Dallmann