Motoren
Overall: Harite Gabari
‘Een cadeau voor mezelf, mijn land en de Morocco Desert Challenge’
Gabari “Ik had nooit verwacht dat ik zou kunnen winnen. Op nationaal niveau heb ik wel wat gewonnen, maar nog geen grote, internationale wedstrijd. Toen ik het nummer 101 kreeg, zag ik dat als een mooi eerbetoon aan het feit dat ik de enige Marokkaanse deelnemer in de Morocco Desert Challenge ben. Dat ik het startnummer nu heb kunnen bevestigen, is het mooiste cadeau dat ik had kunnen wensen. Niet alleen voor mezelf, ook voor mijn land en voor de rally.
Doordat ik twee dagen ziek ben geweest, had ik alle hoop opgegeven. Die twee dagen waren extra zwaar. Ik heb serieus gedacht aan afstappen, ben op wilskracht doorgegaan en daarmee heb ik geluk gehad. Ik heb het mede aan het EAO-team te danken dat ik het heb gered: ze hebben me zo goed geholpen en begeleid, nog los van de perfecte staat waarin ze mijn motor hebben gehouden.
De laatste twee dagen was het heel spannend. Pedro Bianchi Prata is een betere rijder dan ik, maar hij heeft in het begin van de week problemen gehad en had niet genoeg tijd om die goed te maken. Ik heb niet alleen hard maar ook tactisch en zeer goed geconcentreerd gereden. Vandaag heb ik na de start op Pedro gewacht en ik ben bij hem gebleven. Ik heb geen enkel risico genomen. Zo kon er weinig meer mis gaan.”
Quads: Joey van den Outenaar
‘Het was op alle vlakken een echte rally’
Van den Outenaar “Ik heb zat meegemaakt deze week, maar ik ben meer dan tevreden met de uiteindelijke resultaat. Het klassement van de quads winnen, was mijn eerste doel. Het tweede doel was bij de top 10 van de motoren eindigen, maar dan had ik alles moeten rijden
en dat is niet gelukt. Op dag 5 moest ik uit de proef omdat de snaar van de quad was gebroken. Daar baal ik wel van, maar het is niet anders.
De andere quads hebben zo veel kilometers gemist, dat ik wel al zeker was van de winst. Iedereen maakt iets mee en dat was in deze Morocco Desert Challenge niet moeilijk. Het was echt zwaar, met heel uitdagende etappes en moeilijk navigeren. Het was op alle vlakken een echte rally en daarom ben ik toch wel blij. Ik denk dat ik er volgend jaar wel weer bij ben, maar waarschijnlijk niet op de quad. Er zijn plannen om met een buggy mee te doen, maar ik ben ook al gevraagd om te komen navigeren in een truck. Daar ga ik eens goed over nadenken.”
Auto’s:
Overall en 4×4: Tomas Ourednicek / David Krupal
‘Met zweet in de handen naar de finish’
Ourednicek “Beginnen aan de laatste etappe met een marge van nog geen 8 minuten is erg spannend. Het is niets, 8 minuten. Eén foutje en je verknoeit alles. En die kans was groot, want de snelheid lag hoog. In de laatste 10 kilometer zijn we nog een keer verkeerd gereden. Toen werd het wel héél spannend. Met het zweet in de handen zijn we naar de finish gereden. Zien dat Maik Willems er nog niet was, was een enorme opluchting. Ik ben extreem gelukkig.
Deze rally was van groot belang voor ons. We zijn hier met een nieuw team, David en ik moesten op elkaar ingespeeld raken, het was sowieso de eerste rally voor David. De eerste paar dagen heb ik wel een paar keer meegekeken, maar ik denk dat hij inmiddels een betere navigator is dan ik ooit ben geweest. In deze rally was de navigatie doorslaggevend om het verschil te maken. De auto’s en ook de rijders zijn ongeveer gelijkwaardig, daar was het niet op te winnen.
Omdat alles nieuw was, had ik niet verwacht dat we zouden kunnen winnen. Het veld was waanzinnig competitief. De eerste twee dagen hebben we wat problemen gehad met de auto. Vanaf dag 3 ging het steeds beter. Dit was een id
goed gelukt, vooral in de duinen hebben we veel geleerd. En daarnaast was het gewoon een heel mooie week.”
Buggy’s: Tim Coronel
‘Een cadeautje voor mezelf en het team’
Coronel “De Morocco Desert Challenge was een cadeautje voor mezelf en het team waarmee ik al vele jaren werk. Dit was de laatste wedstrijd met mijn ‘kindje’, de buggy, en het grootste doel was plezier hebben. Dat is ruimschoots gelukt. Dan ook nog het buggyklassement winnen, is een bonus. Ik had me geen mooiere afsluiting van een periode kunnen wensen. In de Dakar Rally was het meer tobben dan plezier. Deze week heb ik alleen maar plezier gehad en de buggy heeft geen krimp gegeven. Ik ben wel 5 kilometer voor de finish nog even van het pad af gevlogen. Even iets te enthousiast. Maar dat mag de pret niet drukken: het was een fantastische week. Het is wel een beetje een raar gevoel, omdat deze periode nu is afgesloten en we aan een nieuw avontuur gaan beginnen.”
Trucks
Overall: Martin van den Brink / Wouter de Graaff / Daniël Kozlovsky
‘De mooiste rally die ik ooit heb gereden’
Van Den Brink “We kwamen hier om de truck te testen en te verbeteren. Daar heb je een zware rally voor nodig en dat was deze Morocco Desert Challenge. Daarom hebben we ook zo hard gereden, om de betrouwbaarheid te testen. De truck heeft behoorlijk te lijden gehad. Elke dag hebben we wel iets gehad: lekke banden, de stabilisator.
We hebben niet alleen goed gereden en goed getest, maar ook heel veel plezier gehad. Wouter zei net: ‘Dit was de mooiste rally die ik ooit gereden heb’. Daar heeft hij wel gelijk in, denk ik. Alles zat erin: mooie etappes met veel variatie, moeilijke navigatie, veel kilometers. Tot aan de laatste kilometer was het spannend. Niet zozeer wat het klassement betreft – we eale rally om veel te leren – dat is
stonden ver voor – maar wel in de etappe. Elisabete Jacinto was 4 minuten voor ons gestart en wij zijn 4 minuten voor haar gefinisht. We hebben haar niet eens gezien, want ze was verkeerd gereden. Complimenten dus voor Wouter, want die heeft het perfect gedaan. Er waren zoveel paadjes die je nauwelijks kon zien en nadat Jacinto weg was, moesten wij openen – er zaten ook geen auto’s voor. Een goed spoor geeft bevestiging, maar die hadden we dus niet. We hebben het helemaal zelf gedaan en dat geeft extra voldoening.