Igor Bouwens sluit de Marocco Desert Challenge af op de tweede plaats

30 april 2023  

Heel tevreden, het is een warme maar mooie rally geweest.” Aan de duinen van Merzouga hebben Igor Bouwens, Syndiely Wade en Ulrich Boerboom de Marocco Desert Challenge afgesloten op de tweede plaats. Ook in de slotrit waren ze tweede, na de Nederlandse eindwinnaar Vick Versteijnen.

De Marocco Desert Challenge zit erop. De tweede grootste rallyraid ter wereld – alleen de Dakar heeft meer deelnemers – werd getekend door de verzengende hitte. Ook de slotrit werd daarom ingekort tot zo’n honderd kilometer. Vick Versteijnen was opnieuw de snelste met een Iveco Powerstar made by De Rooy. Hij was 1’48” rapper dan Igor Bouwens met de zelf gebouwde Iveco T-Way.

In de eindstand won Versteijnen met 1u58’46” voorsprong op Igor. De Hongaar Karoly Fazekas vervolledigde het podium met een Scania op 3u57’11”.

Igor blikt heel tevreden terug op de wedstrijd. “We waren gekomen om het podium te halen en dat is gelukt. De fabriekswagens van Janus van Kasteren en Vick Versteijnen waren buiten bereik, maar door de motorproblemen van Janus zijn we nog een plaats opgeschoven. Maar zat er niet in. Ik heb een uur verloren toen ik vast zat op een duin. Anders had ik misschien wat druk op Vick kunnen zetten, maar hem kloppen was moeilijk geweest. Het blijft toch amateurs tegen fabrieksmateriaal.”

“Maar het was een heel plezante week. Het team heeft goed gewerkt. Mechanisch hebben we haast geen problemen gehad. Alleen twee kapotte banden en een bandendruksysteem dat olie verloor. Onze manuele versnellingsbak was hier waarschijnlijk een voordeel, omdat we minder last hadden van de hitte. Vier vrachtwagens met een automaat zijn immers uitgevallen door problemen met de koeling. De navigatie was weer uitstekend en we hebben goed kunnen rijden. De duinen van de slotdag waren zalig. Alleen spijtig dat er zo weinig duinen zaten in het parcours. Bij het inkorten werden die telkens weggesneden. Als ik terugkijk, was het vooral een heel hete editie. Elke dag meer dan 40 graden en pieken tot 46 en 47 graden. Dat was echt lastig.”

Het Gregoor Racing Team keert de komende dagen terug naar België, een deel per vliegtuig, een deel met de trucks. Daarna wordt bekeken wat het volgende avontuur kan worden. Er wordt gedacht aan de Africa Eco Race.