Max Verstappen tweede in Grand Prix van Bahrein: “Een goed resultaat”

29 november 2020  

Max Verstappen is tweede geworden in de Grand Prix van Bahrein. De race werd bij de start opgeschrikt door een angstaanjagend ongeluk van Romain Grosjean. De Fransman vloog snoeihard de vangrails in waarbij zijn auto in tweeën brak en in brand vloog. Wonder boven wonder kon Grosjean het wrak op eigen kracht verlaten met slechts enkele brandwonden. Nadat de race werd herstart, kon Max geen bedreiging vormen voor Lewis Hamilton, waardoor de tweede plek zijn deel was. Hamilton pakte zijn elfde overwinning van het seizoen terwijl Sergio Perez, rijdend op P3, met nog drie ronden te gaan zijn rokende auto stil moest zetten. Hierdoor kon Alexander Albon de derde plek overnemen om er een dubbel podium voor Aston Martin Red Bull Racing van te maken.

Max blikt allereerst terug op het ongeluk van Grosjean: “Het was eng. We zagen een rode vlag en veel vuur en het zag er niet goed uit. Gelukkig is hij naar omstandigheden oké en hopelijk zal hij snel herstellen. Hij heeft echt geluk gehad en dan zie je wel dat Formule 1-auto’s echt sterk zijn. Ik was in het begin geen voorstander van de halo, maar vandaag heeft het wel iemand zijn leven gered.”

Over zijn eigen race zegt Verstappen: “Ik ben blij met P2. Het is een goed resultaat. We kwamen wel wat tekort. Ik probeerde in de buurt te blijven van Hamilton maar ze hadden altijd een antwoord. Daarnaast waren we zelf niet agressief genoeg met de strategie en we hadden een langzame pitstop. Het is wat het is en de tweede plek is niet slecht.”

Op de vraag of Max volgende week denkt meer kans te maken als er op een andere configuratie van het circuit van Bahrein wordt gereden, antwoordt de Nederlander: “Normaal gesproken niet, met de lange rechte stukken. De auto lijkt het in ieder geval goed te doen hier. Hopelijk hebben we iets meer snelheid in de bochten en dan zullen we het gaan zien.”

Onder het kunstlicht gaat de Grand Prix van Bahrein van start. Max komt goed weg vanaf zijn derde startplek en schuift op naar P2 voor de eerste bocht. Valtteri Bottas komt slecht weg vanaf de eerste startrij en valt terug naar de zesde stek. Achterin het veld raken Romain Grosjean en Daniil Kvyat elkaar en de Fransman schiet hard de vangrail in. De Haas breekt in tweeën en vliegt in brand. Grosjean kan wonderwel zelfstandig uit zijn auto klimmen om zich te bevrijden van het vuur. Grosjean wordt naar het medisch centrum gebracht en heeft gelukkig slechts enkele brandwonden aan zijn handen en voeten en mag van geluk spreken dat het niet erger is afgelopen. De race wordt direct stilgelegd.

Na een oponthoud van bijna anderhalf uur vanwege het vervangen van de vangrail, wordt de race herstart. Max weet bij de eerste bocht Sergio Perez van zich af te houden en ligt op P2, terwijl Hamilton de leiding behoudt. Bij bocht acht krijgt Lance Stroll een tik op zijn rechter achterwiel van Daniil Kvyat. De Canadees wordt gelanceerd en zijn Racing Point landt ondersteboven op het asfalt. Stroll stapt gelukkig ongedeerd uit en de Safety Car komt naar buiten.

In ronde negen komt de Safety Car naar binnen en het veld wordt weer losgelaten. Max kan geen aanval wagen op Hamilton en blijft op plek twee. Achter hem ligt Perez op plek drie. Hamilton duikt in ronde 20 de pits in en hij wisselt naar een setje medium banden. Verstappen volgt een ronde later en hij komt als tweede terug de baan op met harde banden onder zijn RB16 geschroefd. Max ligt op dat moment zo’n vijf seconden achter leider Hamilton.

Het gat tussen de twee heren blijft in de daaropvolgende ronden schommelen rond de vijf seconden totdat Max in ronde 35 besluit een tweede pitstop te maken. De monteurs van Red Bull monteren wederom een nieuw setje harde banden onder de auto van de Nederlander en hij komt als derde terug de baan op. Hamilton komt een ronde later ook naar binnen om te wisselen naar een setje harde banden en de Brit behoudt de leiding van de race. Weer één ronde later maakt op Perez zijn stop, waarmee Verstappen terug op plek twee komt te liggen.

Max komt vervolgens niet veel dichterbij aan Hamilton en hij maakt in ronde 47 nog een derde stop. Hij wisselt naar een setje medium banden, om een aanval te doen op de snelste raceronde, en hij behoudt daarbij zijn tweede plaats.

Met nog drie ronden te gaan, begint de Racing Point van Sergio Perez te roken. De Mexicaan moet zijn auto naast de kant van de baan parkeren waarmee hij een zeker lijkend podium letterlijk in rook ziet opgaan. Dit brengt Albon naar de derde plaats. De Safety Car komt de baan op en door het geringe aantal ronden dat er nog te rijden is, finisht de race ook achter de Safety Car.

Hamilton pakt daarmee zijn elfde overwinning van het seizoen. Max wordt tweede en hij slaagt er bovendien in de snelste raceronde te noteren, waarmee hij in totaal negentien punten op zijn totaal mag bijschrijven. Albon pakt zijn tweede podium uit zijn Formule 1-carrière, dat ervoor zorgt dat er voor het eerst sinds de Grand Prix van Japan in 2017 twee coureurs van Red Bull op het podium staan. McLaren neemt de derde plaats in het constructeurskampioenschap over met een vierde plaats voor Lando Norris en een vijfde plaats voor Carlos Sainz. Pierre Gasly wordt zesde, terwijl Daniel Ricciardo, Valtteri Bottas, Esteban Ocon en Charles Leclerc de top tien completeren.