Tom Coronel gaat Sim racen in het digitale FIA WTCR/TCR Europe 2020 kampioenschap

29 april 2020  

Eemnes, 29 april 2020 – Nu door het Coronavirus ook de start van zowel de FIA WTCR World Touring Car Cup 2020 als de TCR Europe 2020 zijn uitgesteld, is er een simulator-optie ontwikkeld. Tom Coronel heeft zich voor de digitale evenementen van beide kampioenschappen aangemeld. Komend weekend staat de eerste digitale competitie (inclusief vrije trainingen, kwalificaties en twee races) op het uitdagende circuit van Spa-Francorchamps op de planning en de coureur uit Eemnes bereidt zich momenteel dagelijks meerdere uren voor.

“Sim racen is hot”, opent Tom Coronel. “Tot voor kort was ik er niet zo van en richtte ik mij met name op de analoge manier van racen. Gewoon echt in een auto zitten en zo hard mogelijk je ronden rijden. Toch is de sim niet helemaal onbekend voor mij. Twee jaar geleden zette ik hier een eerste versie neer en dat was vooral bedoeld om het links remmen beter onder de knie te krijgen, want tegenwoordig gebruik je geen koppeling meer. Ik was tot dan nog van het tussengas geven, doubleclutchen en terugschakelen voor de bocht.  Maar ik kwam erachter dat anderen sneller waren door het links remmen dankzij de nieuwe techniek van het op- en terugschakelen met flippers. Dat heb ik afgelopen seizoen dan ook met succes ingezet. Maar toen ik dat eenmaal onder de knie had, was er voor mij weinig meer te doen op de simulator. Paulien en onze zoon Rocco daarentegen waren er niet van af te slaan. De omstandigheden maken nu dat het echte racen er voorlopig nog even niet van komt en vandaar deze kalender met digitale races.  Daarvoor heb ik een nieuwe digitale high-end simracer aangeschaft met drie schermen plus alle toeters en bellen die erbij horen. Dan moet je ook denken aan de Playseat Evolution kuipstoel, een door Wiechers Motorsport op maat gemaakte rollbar en een rookinstallatie die in werking treedt als je van de baan vliegt”, vervolgt hij lachend.

De basis voor de Playseat werd drie jaar geleden door de producent uit Doetinchem gekopieerd van mijn racestoel in de Chevrolet Cruze tijdens de races in Macau. Nu zijn er verschillende uitvoeringen van op de markt verschenen en binnen afzienbare tijd volgt er weer een nieuwe. Ik heb daarmee nu een hypermoderne simulator staan om de strijd met de anderen aan te gaan. Wat ik begreep is dat alle rijders uit het WTCR en TCR Europe gaan deelnemen aan deze nieuwe vorm van racen. Om daarbij zo goed mogelijk aan de start te verschijnen heb ik de nodige trainingsuren met The World’s Fastest Gamer Rudy van Buren ingepland. Hij brengt mij de fijne kneepjes van het digitaal racen bij en ik kan je vertellen, dat is toch echt anders dan wat je normaal in de raceauto beleeft. Gelukkig kan ik er nu ook beter tegen. Voorheen werd ik redelijk snel misselijk in zo’n simulator, maar de nieuwste techniek heeft daar verandering in gebracht en het allemaal veel realistischer gemaakt. Sterker nog, ik krijg er steeds meer lol in en ga ook steeds beter. Ik denk dat -ook door de steun van de FIA- dit echt wereldwijd een nieuwe manier van autosport is geworden. En vergis je niet: je kunt er echt wat op leren. Rudy van Buren is daar natuurlijk een goed voorbeeld van, maar ook Norbert Michelisz, de WTCR-kampioen van vorig jaar. Hij is al jaren een succesvol sim-racer. Bijkomend voordeel is dat je op ieder moment van de dag of nacht er mee aan de slag kunt en precies dat kunt testen en leren wat je wilt. Dat is niet alleen voordeliger, het vergt ook minder tijd en kostbare crashes kun je op deze manier voorkomen. In de database van de sim zijn zowel mijn 2019 DHL Cupra TCR, mijn 2019 DHL Honda Civic TCR als mijn 2020 DHL Audi RS 3 LMS opgenomen, waardoor ik -maar ook anderen- met deze race auto’s in de bekende geel-rode DHL-livery kan deelnemen aan de races.”

Tom Coronel is realist en weet dat niet alleen hij, maar zeker ook meerdere oudere rotten uit deze wereld- en Europese toerwagenkampioenschappen, het niet makkelijk zullen krijgen. “De jonkies zijn er mee opgegroeid en beheersen de digitale techniek vaak net wat beter. Ik zie het wel aan mijn zoon Rocco. Die haalt soms dingen uit waarvan ik denk: Dat kan echt niet! Daar leer ik ook weer van. Verder doen alle rijders uit de kampioenschappen aan deze nieuwe digitale serie mee en dat maakt het ook wel uitdagend. De ervaren coureurs kunnen ook met elkaar de strijd aangaan. Vanuit de organisatie worden een aantal instellingen van de digitale bolide vastgesteld en via Skype wordt gecontroleerd of je de boel niet bedondert en de hele race zelf rijdt. Verder wordt er gestreden om mooie en praktische prijzen, zoals een set met twee Yokohama-racebanden of een nieuw TAG Heuer-horloge. Voor de fans is het goed om te weten dat de evenementen ook via de verschillende onlinekanalen zijn te volgen. Er zijn zelfs al vergevorderde onderhandelingen met televisiekanalen.”