STERKE PRESTATIE VAN ALBERTO HELLER BIJ DEBUUT VW POLO R5

8 oktober 2019  

Alberto Heller is in de rally van Wales aan het stuur van een BMA VW Polo R5 op de zesde plaats in WRC2 geëindigd. Een sterke prestatie van de Chileen die voor het eerst plaatsnam achter het stuur van de VW Polo R5. Minder goed nieuws kwam er uit Duitsland waar Grégoire Munster (Opel Adam Cup) het einde van de Erzgebirge Rally niet haalde. In de 7e van in totaal 11 klassementsritten gleed hij van de baan op een boom. De bemanning was ok wat niet meteen gezegd kan worden van de Opel Adam die fel toegetakeld achterbleef. Broer Charles Munster (Opel Adam Cup) haalde als derde het podium van de Opel Adam Cup. Na eerdere podia in de Omloop van Vlaanderen en in de East Belgian is het zijn eerste internationale podiumplaats. Dennis Rostek (VW Polo R5) eindigde in diezelfde rally op de 6e plaats.

Na de WK rally van Duitsland was BMA in Wales opnieuw op het hoogste niveau aanwezig. De 26 jarige Alberto Heller maakte zijn debuut met de VW Polo R5. Nadat hij eerder deze week tijdens een test voor het eerst met de wagen kennis had gemaakt begon Alberto Heller donderdagavond in moeilijke weersomstandigheden aan zijn wedstrijd. “Ik ben heel blij dat ik de finish van deze rally gehaald heb. Voor de start was het mijn ambitie om ervaring op te doen, geen risico’s te nemen en te finishen. Mission accomplished! BMA bezorgde me een uitstekende, zeer competitieve wagen. De voorbije dagen was ik écht onder de indruk van het potentieel van de VW Polo R5. De wagens van deze categorie verschillen onderling niet al te veel. Vergeleken met de Ford Fiesta, waarmee ik al vaker gereden heb, heeft de VW Polo R5 een heel goed chassis. De balans van de wagen is uitstekend, de motor zeer sterk. Ik kende niet het minste aanpassingsprobleem en voelde me meteen comfortabel in de wagen. Ik ben écht onder de indruk. De weersomstandigheden maakten er een zware wedstrijd van. Al moet ik eerlijk bekennen dat we in Chili vaak in gelijkaardige omstandigheden wedstrijden moeten afwerken. Op dat vlak moest ik me niet echt aanpassen. Volgend jaar wil ik terugkomen om een resultaat neer te zetten.” Alberto Heller eindigde 25e algemeen, zesde in WRC2.

Het scenario van de Opel Adam Cup in de rally van Erzgebirge had veel weg van een bloedstollende thriller. Grégoire Munster reed meteen de snelste tijd waarna Eerik Pietarinen hetzelfde deed. De eerste vier ritten wisselden beide rijders constant van positie tot Pietarinen in de 5e rit in de fout ging en van de weg gleed. De Fin verloor meer dan een minuut op Munster die nu comfortabel aan de leiding stond. Tot de Belg twee ritten later op exact dezelfde plaats als Pietarinen in de fout ging. “Bij de tweede doortocht in Wiesa zijn we op dezelfde plaats als Pietarinen geslipt. Hij gleed tussen de bomen door en kon weer verder rijden. Wij hadden minder geluk en botsten met de rechterkant van de wagen op een boom. Het was een zware impact. Behalve wat stramme spieren zijn wij ok. Tot dan was het een spannende en leuke strijd met Eerik. De omstandigheden waren zeer moeilijk. Sinds de shakedown van donderdag is het niet gestopt met regenen. In het kampioenschap neemt Pietarinen de leiding opnieuw over. Hij heeft nu 28 punten voorsprong. We gaan volgende week de situatie bekijken en beslissen of we deelnemen aan de slotwedstrijd.”

Charles Munster eindigde derde in de Opel Adam Cup op ruime afstand van Pietarinen. “Was me dat een moeilijke rally zeg! De voorbije dagen is het niet gestopt met regenen waardoor het parcours er bijzonder zwaar bij lag. De rally draaide uit op een ware overlevingstocht waarbij wij foutloos zijn gebleven. De voorbije dagen heb ik hier veel geleerd. Vrijdag zijn we eerder voorzichtig van start gegaan. Zaterdag hebben we het ritme een beetje verhoogd waarna onze tijden steeds beter werden. Net voor het ingaan van de laatste klassementsrit begaf een aandrijfas. De slotrit was er eentje van ruim 21 km. Ten opzichte van Pietarinen verloren we meer dan vier minuten maar ondanks die tegenslag slaagden we er wel in om onze derde plaats te behouden.”

Dennis Rostek eindigde op de 6e plaats en blijft in het kampioenschap uitzicht hebben op de derde plaats. “Rostek is van origine een circuitrijder. De omschakeling naar rally loopt behoorlijk goed alleen waren de omstandigheden dit weekend zo uitzonderlijk dat het voor hem een hele aanpassing was. Het was een soort van survival die hij met de 6e plaats tot een goed einde heeft gebracht. De VW Polo R5 kende geen technisch probleem en Rostek maakte ook geen enkele stuurfout. In het kampioenschap is hij 4e op drie punten van de 3e plaats. Met nog één rally te rijden is het podium halen in het kampioenschap het doel” zegt Bernard Munster die eveneens een doorweekte rally meemaakte in Wales waar hij Alberto Heller bijstond in de rally van Wales