Lastige wedstrijd voor Pim Garvelink op het Duivelsbergcircuit

10 september 2019  

Afgelopen weekend kwam Pim Garvelink aan de start op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen (B) voor een ronde meetellend voor de BelNed-Cup. Uitkomend in de zwaar bezette SuperNationals min klasse had de 21-jarige Garvelink zichzelf als doel gesteld de afsluitende finale te halen. Een lastige dag op zaterdag en een technisch probleem op zondag zorgden ervoor dat hij zich via de Q-Finale moest plaatsen voor de semi-finales. In de Q-Finale kwam hij helaas enkele tienden van seconden tekort om zich voor de semi-finales te plaatsen waardoor hij uiteindelijk genoegen moest nemen met een dertiende plaats algemeen.

Tijdens de vrije training liep alles eigenlijk prima voor Pim Garvelink maar tijdens de eerste manche had hij toch moeite om het tempo van de mannen vooraan goed te kunnen volgen.
“Ik had het lastig op zaterdag. Hoewel de rondetijden op zich prima waren verloor ik best nog wel wat tijd in de jokerronde. Hierdoor eindigde ik de eerste wedstrijddag op een veertiende plaats algemeen en dat is gewoon niet goed genoeg.”

Op de zondag begon de dag met een aantal lichte buien waardoor, met name in de ochtend, het parcours spiegelglad was. Pim Garvelink begon de tweede manche sterk en wist gedurende de manche zijn tweede startplek met succes te verdedigen. Halverwege de manche brak de aandrijfas van de Honda Civic Type R echter af waardoor Pim de manche niet wist af te ronden. “Het was echt jammer dat de aandrijfas af brak. Het liep echt lekker tijdens deze manche en dan moet je op die manier opgeven. Dat is gewoon flink balen maar hoort helaas bij het spelletje.”

Samen met zijn serviceteam wist Pim het euvel aan de Honda snel te verhelpen waardoor hij zonder problemen aan de start van de derde manche kon verschijnen. In die derde manche vertrok Pim als snelste en wist hij, ondanks flinke aanvallen van zijn concurrenten, de eerste plaats in zijn groep te bemachtigen. Mede door dit resultaat plaatste Pim zich voor de Q-Finale waarmee hij zich nog kon plaatsen voor de semi-finales.

In de Q-Finale ging hij voortvarend van start en al gauw was hij vol in gevecht om de tweede positie. Dit gevecht ging verschillende ronden door maar Pim wist op geen enkel moment de coureur voor hem, die zijn positie uitstekend verdedigde, in te halen. Hierdoor eindigde Pim als derde in de Q-Finale waardoor hij zich als eerste reserve kwalificeerde voor de semi-finale. Uiteindelijk kwamen alle deelnemers die zich reeds hadden geplaatst voor de semi-finale aan de start waardoor Pim niet meer kon strijden voor de finaleplaatsen.

“Zoals de derde reeks ging had eigenlijk het hele weekend moeten verlopen. Ik zat er toen direct vanaf de start goed bij en kon zonder problemen mijn rondes rijden. Ik wist me hierdoor gelukkig nog wel voor de Q-Finale te kwalificeren en in die Q-Finale had ik gewoon geen kans de coureur voor me in te halen. De tijden waren prima en ik kon over het algemeen de top van de wedstrijd goed volgen en daar ben ik wel tevreden over,” sluit Pim Garvelink af.

De volgende wedstrijd voor Pim Garvelink vormt weer een geheel nieuwe uitdaging voor de jonge coureur. Eind september komt hij in zijn Honda Civic Type R aan de start op het legendarische Lydden Hill circuit in Groot Brittannië.