Michael Loock brengt winst in GTC Rally naar Duitsland

16 juli 2018  

Afgelopen zaterdag, 14 juli, werd vanaf Breda International Airport, de GTC Rally verreden. Deze wedstrijd geldt als een zware test voor mens en machine. Voor de 2108 editie van dit evenement heeft de organisatie gekozen om er een ééndaags evenement van te maken. Dat betekende echter niet dat het een makkelijke wedstrijd zou worden. De 206 Rally Cup stond met negen auto’s aan de start

De wedstrijd kent altijd de Nacht van Achtmaal, op klassementsproef De Hel. Deze proef, dwars door het dorp Achtmaal, geldt sinds jaar en dag als een scherprechter in de wedstrijd. Dit bleek dit jaar echter niet de enige scherprechter te zijn. De proef die op het terrein van het voormalig vliegveld Seppe was uitgezet, kende ook een deel onverhard. Dit onverhard sloopte letterlijk en figuurlijk diverse auto’s, waaronder twee auto’s uit de top drie van het klassement. De organisatie besloot daarop uiteindelijk deze proef, tijdens de tweede doorgang, te stoppen.

Na 12 klassementsproeven te hebben afgewerkt, leek Rutger-Jan Hesselink deze 12 als snelste te hebben afgelegd en was hij op weg naar het finishpodium om de beker in ontvangst te nemen. Het podium was echter net iets te ver weg. Hij had namelijk op De Hel zijn tank lekgeslagen en kwam zonder benzine stil te staan. De winst ging daardoor naar de Duitser Michael Loock.

1e Michael Loock en Daniela Weinert

“Het was een zware strijd voor mens en machine,” laat Michael weten. “We hebben geprofiteerd van de pech van anderen. We waren in een leuke strijd met zowel Rutger-Jan als Dylan Teiwes verwikkeld, maar beiden zijn uitgevallen.” De wedstrijd begon niet lekker voor Michael en Daniela. Op de eerste klassementsproef klapte de motorkap open en barstte de voorruit. “De motorkap sloeg aan de kant van Daniela helemaal naar boven open omdat het scharnier ook stuk ging. Daardoor kon ik gelukkig onder die opengeslagen kap doorkijken. De proef was te kort om hiervoor te stoppen.”

2e Ard Pierik en Sietse Hendriks

“Ik heb me grandioos vermaakt en ben nog tweede geworden ook,” zegt Ard. “Het ging zo hard vooraan dat ik dat niet bij kon houden. Echter, een voor een vielen de mensen voor mij uit en schoof ik verder naar voren. Gaandeweg de wedstrijd nam het vertrouwen in mezelf en in de auto verder toe en ik kon dan ook steeds wat sneller. Op de eerste klassementsproef heb ik echt op heel houden gereden. Ik heb in de voorbereidingen wat aanpassingen gemaakt aan de auto voor wat betreft de remmen. Dat heeft me zeker geholpen.”

3e Ron Bunninga en Richard Berns

“Heel houden, dat roep ik al zolang in deze 206 Rally Cup rijdt,” zegt Ron. “Dat betekent dus ook dat je je moet aanpassen aan de omstandigheden zoals het onverhard op bijvoorbeeld de eerste klassementsproef waar veel auto’s zich stuk gereden hebben. Op het onverhard van Rucphen-Klappenberg en Rijsbergen zag je soms echt helemaal niets meer, zeker niet toen we in het donker de lichten aan moesten doen. Zelfs Richard wist door al dat stof even niet meer waar hij was in de notes. Op de laatste keer Achtmaal reed de auto op nog maar drie cilinders maar gelukkig konden we de proef uitrijden en terug naar het podium. Onderweg zagen we Rutger-Jan staan en toen wisten we dat we derde waren geworden. Dat bewijst maar weer eens dat gewoon blijven rijden en een goede preparatie van de auto het belangrijkste is. We rijden echt niet de snelste tijden maar door constant te blijven rijden hebben we nu al ons tweede podium te pakken.”

Vierde werd de enig overgebleven equipe, Peter van Teunenbroek en Wout de Klerk. In hun herkenbare oranje Peugeot 206 wisten zij de zware strijd te overleven.

Hoewel Rutger-Jan Hesselink en zijn navigator Hermen Welink de 12 klassementsproeven hebben afgerond, staan ze toch met lege handen. Eerder in de wedstrijd gebeurde dit ook al met Pepijn en Quinten ten Broeke. “Een onderdeel van een kwartje…” was hun reactie. Ook Leendert Lok en Marcel Lamme strandden voortijdig, net als Geert ter Harmsel, die eerder nog de ELE Rally won en dit keer werd genavigeerd door Ellen Nijland. Dylan en Johan Teiwes, die op weg leken naar een podiumfinish, moesten de handdoek eveneens in de ring gooien.

“Ondanks dat er vier deelnemers deze zware wedstrijd wisten te bedwingen, is wel gebleken dat de Peugeot 206 een sterke auto is. De uitvallen zijn toe te schrijven aan kleine dingetjes als een oliefilter, een draagarm of een pakking,” vertelt Rutger-Jan. “Er zijn geen serieuze schades of andere aanwijzingen dat onze auto’s dit soort zware wedstrijden niet aan zou kunnen, integendeel zelfs.”

Uitslag

1 Michael Loock & Daniela Weinert 1:53:48.3
2 Ard Pierik & Sietse Hendriks +24.3
3 Ron Bunninga & Richard Berns +35.5
4 Peter van Teunenbroek & Wout de Klerk +6:24.4
Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink
Dylen Teiwes & Johan Teiwes
Geert ter Harmsel & Ellen Nijland
Leendert Lok & Marcel Lamme
Pepijn ten Broeke & Quinten ten Broeke