Winst voor Rutger-Jan Hesselink en Hermen Welink in Zuiderzeeshortrally

21 maart 2018  

Afgelopen weekend werd op de wegen rondom Emmeloord, de Zuiderzeeshortrally verreden. Deze wedstrijd telt mee voor het Nederlands Shortrally Kampioenschap en staat tevens op de kalender van de 206 Rally Cup. Deze kalender is een mix van nationale rally en shortrally wedstrijden. Rutger-Jan Hesselink wist in de ijskoude Noordoostpolder de winst in de 206 Rally Cup uiteindelijk naar zich toe te trekken.

De Zuiderzeeshortrally ging over twee klassementsproeven die welk twee keer werden verreden. Hierbij legden de deelnemers 64 kilometer op snelheid af. De algemeen winnaar van deze wedstrijd was Antoine Biesheuvel, die geflankeerd door Saskia Blijenberg, in de Nissan 350Z de minste tijd nodig had. Janjur Monshouwer werd, samen met Jeroen Docter tweede in een Citroën DS3 R3T. In de Volvo 240 Turbo was het Thom de Jong die met Sjoerd Weernink derde werd. De winnaar van de 206 Rally Cup is op de negende plek in het algemeen klassement terug te vinden.

Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink

’s Ochtends bij het ontbijt stelde Hermen Welink al de vraag: “Wat gaan we doen vandaag, winnen?” Zover was Rutger-Jan nog niet. Dat was hij de eerste klassementsproeven nog steeds niet, gezien zijn vierde en vijfde tijd in de eerste boucle van twee klassementsproeven. “De auto voelde nog niet helemaal lekker aan en misschien was ik zelf ook nog iets te roestig,” verklaart Rutger-Jan. In de tweede en laatste boucle moest het dan gebeuren, wilden ze de achterstand die ze hadden opgelopen nog kunnen omzetten in een winst. Dat lukte en op de allerlaatste klassementsproef reden ze met een kanontijd alle andere cup deelnemers voorbij om toch de eerste plaats in de 206 Rally Cup mee naar huis te kunnen nemen.

Geert ter Harmsel & Jan Kamphuis

“Hoewel ik toch tweede heb weten te worden, kan ik niet anders zeggen dan dat deze klassementsproeven mij niet liggen. Ik heb liever de Twentse proeven, daar voel ik me echt helemaal thuis. Tot aan de derde klassementsproef dacht ik nog kans op de overwinning te maken, maar met een kanontijd was het toch Rutger-Jan die op de vierde proef de winst mee naar huis wist te nemen.” In de wintermaanden is er weinig tot niets aan de auto gebeurd en zijn er geen aanpassingen gemaakt, anders dan die het reglement voorschrijven. “We hebben er letterlijk alleen nieuwe olie in gedaan en nieuwe remblokken gemonteerd. Het stof van de laatste wedstrijd zat er nog op.”

Michiel Poel & Bart-Jan Harmsen

“Ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben,” zegt Michiel Poel. “In de auto verloopt de samenwerking prima en heb ik er gewoon een goed gevoel over. Ik heb in het verleden in veel soorten auto’s, waaronder ook world rally cars, genavigeerd. Ik wilde echter het rijden zelf gaan beleven. Ik kan niet anders concluderen dat de beleving die ik nu in de 206 heb, niet onderdoet voor de beleving die ik destijds als navigator in een wrc had. Ik ben bloedfanatiek en ben er voor de eerste twee proeven eens goed voor gaan zitten,” vervolgt Michiel. “In de

laatste twee klassementsproeven heb ik het wat rustiger aan gedaan. Dit komt vooral doordat ik het vertrouwen in de remmen een beetje verloor. Ik rem nogal laat en daardoor ook harder. Misschien moet ik wat eerder remmen…”

De broers Pepijn en Quinten ten Broeke lieten zich in hun debuutwedstrijd al op de tweede klassementsproef van voren zien. Zoon Dylan en vader Johan Teiwes reden hun tweede wedstrijd maar konden de prestaties die ze op het circuit van Zandvoort lieten zien, door technische redenen, niet evenaren. Eric Sliphorst nam het stuur over van Carlo Izelaar, met wie hij de auto deelt. Tim van Zalingen blijft daarbij de vaste navigator. Zowel Ard Pierik als Leendert Lok konden nog geen echte vuist maken. Daarnaast was er belangstelling uit het buitenland. Uit Duitsland kwamen Michael Loock en Daniela Weinert.

De 206 Rally Cup mag zich verheugen op een ongekend hoge belangstelling. De lijst met rijders die een auto voor deze cup opbouwen blijft gestaag groeien. Gaandeweg dit jaar zullen er tussen de 15 en 20 auto’s worden gebouwd. In Emmeloord stonden er reeds 11 aan de start. Dat er met gelijke auto’s wordt gestreden maakt dat het spannend blijft. In Emmeloord stonden de eerste vier deelnemers binnen vier seconden geklasseerd.

De 206 Rally Cup heeft in overleg haar eigen kalender samengesteld en kent vijf wedstrijden. Uiteraard kunnen de deelnemers van deze cup aan alle (inter-)nationale wedstrijden deelnemen aangezien de Peugeot 206, waar de cup meer rijdt, een door de FIA afgegeven homologatie bezit.

Uitslag Zuiderzeeshortrally

1 Rutger-Jan Hesselink Hermen Welink
2 Geert ter Harmsel Jan Kamphuis
3 Michiel Poel Bart-Jan Harmsen
4 Pepijn ten Broeke Quinten ten Broeke
5 Michael Loock Daniela Weinert
6 Ard Pierik Sietse Hendriks
7 Dylan Teiwes Johan Teiwes
8 Ron Buninga Richard Berns
9 Eric Sliphorst Tim van Zalingen
10 Leendert Lok Marcel Lamme
11 Peter van Teunenbroek Gerrit Bouwhuis

 

Kalender

ELE Shortrally 2 juni
GTC Rally 14 juli
Hellendoornrally 14 & 15 september
Twente Rally 21 oktober