WALRAVEN TEAM LEVERT FENOMENALE PRESTATIE TIJDENS BRITISH SUPERBIKE EVENEMENT

2 oktober 2017  

Na de drie gemiste races in het OW kampioenschap, ging het bloed waar het niet gaan kon toen de mogelijkheid bestond om mee te rijden tijdens het altijd spectaculaire British Superbike evenement in Assen. Het team nam deel in de BeNeCup race, het kampioenschap waar het team vorig jaar in deelnam. De Hoegee Suzuki GSX-R 1000R werd weer startklaar gemaakt door het team en de Wago team truck reed afgelopen donderdag naar Assen om alle voorbereidingen te treffen.
Op vrijdag stond er niets op het programma, maar op zaterdag moest Nigel Walraven het doorweekte TT-circuit op. Het team moest de Suzuki van de droge setting omzetten naar de regensetting. Eenmaal op de baan liet Walraven meteen zien dat hij een kanshebber was voor het weekend, want hij noteerde tijdens de eerste kwalificatie de tweede tijd (1’58.698).
Op zondagochtend stond de tweede kwalificatie gepland en de omstandigheden waren lastig. Het had geregend, het was koud en er stond veel wind, maar er ontstond een droge lijn op de baan. Bij veel teams werd er druk gediscussieerd wat de beste banden optie zou zijn. Walraven koos in eerste instantie voor de Pirelli regenband, maar kwam kort daarna terug om voor de Pirelli slick te kiezen. Het team moest alle settingen van de Suzuki weer omzetten naar droog, maar uiteindelijk bleek ook dat te weinig te bieden. Met een teleurstellende 18de startplek moest de Hoegee Suzuki coureur terug naar de pits.


De race werd gereden op een droge baan en Walraven wou snel, maar ook berekend van start gaan. De start was, zoals we van Walraven gewend zijn, weer erg goed. Voor het ingaan van de derde bocht had hij al acht coureurs verschalkt. Walraven had telkens voor hem coureurs waar hij naar toe kon rijden en dit zorgde voor extra motivatie. Hij zag ook dat er veel Engelse gastrijders waren die alles op alles zette, hij koos om kort af te wachten en toe te slaan zodra zij fouten maakten. In de derde ronde zette hij de snelste rondetijd van de race neer (1’40.379) en had hij weer zeven coureurs gepasseerd. Rijdend op de derde plek spoorde Walraven de Hoegee Suzuki verder aan en bereikte hij de kop van het veld. Vele ronden reed hij op kop, met in zijn kielzog een Engelse coureur. Walraven bleef aan kop tot aan de laatste ronde. Walraven had door het hoge tempo veel van zijn Pirelli banden geëist en toen de Engelsman hem inhaalde besloot Walraven om geen risico’s te nemen. De Engelsman won de race, maar doordat de BeNeCup alleen Belgen en Nederlanders toelaat, won Walraven.

Nigel Walraven:
‘Weekend met ups en downs. De kwalificatie was gewoon balen, het team had erg hard gewerkt om de Suzuki aan te passen aan de weersomstandigheden. Als je dan niet verder komt als de 18de plek, dan baal je met z’n allen. Tijdens de race wou ik de eerste twee ronden er vol voor gaan om dan te beslissen wat ik voor de rest van de race zou gaan doen. Na twee ronden zag ik een mogelijke kans op het podium en koos ik ervoor om vol door te gaan. Groot deel van de race vooraan gereden, helaas op het einde ingehaald. Uiteindelijk wel erg tevreden dat we vanaf de 18de plek naar het podium hebben kunnen rijden, waarbij het team fantastisch werk heeft geleverd. Nu op naar de laatste twee races met de aanwezigheid van sponsoren. Hopelijk kan ik hen bedanken door de titel te pakken